Tutkimus, yhteistyö ja kehittämistyö
Opiskelijan Kompassiin liittyvä tutkimus, kehittäminen ja yhteistyö
Lyhyt esittely
Opiskelijan Kompassi -ohjelman kehittämisestä (2011) lähtien olemme tehneet jatkuvasti perusteellista tutkimusta ohjelmasta ja sen eri tukimalleista. Jyväskylän yliopiston opiskelijat voivat käyttää ohjelmaa 1) täysin itsenäisesti, 2) yksilö- tai ryhmämuotoista tukea tarjoavan hyvinvointivalmentajan kanssa tai 3) tehostetun ohjauksen psykologimme avulla. Näissä laajasti tutkituissa malleissa keskitytään erityisesti hyvinvointivalmentajan antaman tukeen ja vähemmässä määrin itsenäisesti suoritettavaan vaihtoehtoon.
Hyvinvointivalmentajan tukema versio on ollut erittäin kiinnostava tutkimuskohde, koska se on uudenlainen menetelmä oppilaanohjauksen kentällä niin Suomessa kuin maailmalla. Se on tukimuoto, joka on kehitetty kasvavasta tarpeesta tarjota yliopisto-opiskelijoille helposti saatavilla olevaa, paikallista ja matalan kynnyksen henkisen hyvinvoinnin tukea ennaltaehkäisevällä painotuksella. Perinteisten neuvontatukimuotojen on ollut haastavaa tarjota tehokasta tukea yhä kasvavalle mielenterveydellistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrälle monista eri syistä, joista yleisimpiä ovat resurssien rajallisuus ja henkilökunnan alimitoitus. Vaihtoehtoisia tukimuotoja perinteisten tukimuotojen rinnalle on siis tarvittu kipeästi. Tutkimusryhmämme on 10 vuoden aikana kehittänyt ja testannut erilaisia tukimuotoja yhdisteleviä malleja, joihin kuuluu verkossa tarjottava hyvinvointiohjelma, johon liittyy kasvokkain tai etäyhteydellä (esim. videopuhelu) tarjottua tukea sekä Opiskelijan Kompassin suojatun alustan kautta tarjottua kirjallista palautetta henkilökohtaiselta valmentajalta. Valmennusta tarjoavat maisterivaiheen psykologian opiskelijat, jotka on koulutettu hyväksymis- ja omistautumisterapiaan, käyttäytymisanalyysiin ja niiden käytännön soveltamiseen opiskelijoiden neuvonnassa. Hyvinvointivalmentajina toimivat psykologian opiskelijat saavat ohjelmaan liittyvää koulutusta ja ohjausta, jonka avulla he voivat hankkia ammatillisia käytännön taitoja syventävien opintojensa aikana, kehittää käytännön tietoa ja ymmärrystä tukimalleista ja tarjota samalla korvaamatonta tukea yliopisto-opiskelijoille. Tämän mahdollisuuden tarjoaminen psykologian opiskelijoille on ainutlaatuista ja hyvin mielekästä heidän ammatillisen identiteettinsä kehittymisen kannalta. Tähän mennessä jo yli 1300 opiskelijaa on osallistunut valmentaja-avusteisiin ohjelmiimme ja yli 350 koulutettua valmentajaa on tarjonnut tukea. Lisäksi yli 200 opiskelijaa on osallistunut englannin-, saksan- ja italiankielisiin valmentajien tukemiin ohjelmiin.
Satunnaistettujen kontrolloitujen tutkimustemme tulokset ohjelman ja sen valmentajatukimallien vaikuttavuudesta ovat olleet hyvin lupaavia. Strukturoitu verkko-ohjelma yhdessä valmennuksellisen tuen kanssa (2-3 kasvokkain/etäyhteydellä tapahtuvaa videopuheluistuntoa ja 3 kertaa verkossa annettavaa kirjallista palautetta) on ollut tehokas parantamaan opiskelijoiden emotionaalista, sosiaalista ja psykologista hyvinvointia, itsetuntoa, mindfulness-taitoja ja yleistä tyytyväisyyttä elämään. Osallistuminen on myös vähentänyt tehokkaasti koettua stressiä, masennusta ja ahdistusoireita. Olemme myös tehneet pilottitutkimuksia saksankielisestä ja italialaisesta versiostamme ja saaneet erittäin lupaavia tuloksia, ja jatkamme tutkimuksia edelleen englanninkielisellä versiolla.
Vaikuttavuustutkimusten lisäksi olemme tutkineet ohjelman muita mekanismeja ja komponentteja, jotka auttavat selittämään, mikä ohjelmassa on hyödyllistä ja mikä ei. Alapuolella on luettelo tähän mennessä tehdyistä tutkimuksista.
Lisäksi olemme tehneet yhteistyötä muiden tiedekuntien ja korkeakoulujen kanssa, ja yhteistöiden tarkoituksena on pyrkiä levittämään ohjelmaa yhä laajemmin. Esimerkkeinä mainittakoon yhteistyö Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan ja JAMKin ammattikorkeakoulun ohjaustiimin kanssa. Seuraava arvokas yhteistyö on Tampereen yliopiston kanssa.
Alta löydät luettelon ohjelmasta tehdyistä ajankohtaisista tutkimuksista ja yhteistyökuvioista, julkaisuista, palkinnoista sekä ohjelmamme esityksistä kansainvälisissä tieteellisissä konferensseissa.
Opiskelijan Kompassin nykyinen yhteistyö, tutkimus ja kehitystyö
EU:n Horisontti Eurooppa -ohjelman MSCA Doctoral Networks –haku: EU Call “Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA): Developing talents, advancing research” (2023-2027)
Pääaihe/työnimi: "Understanding e-mental health over the lifespan and across vulnerable groups”
Olemme kumppaneita tässä MSCA-tutkijakoulutushankkeessa yhdessä muiden yliopistojen kanssa eri puolilta Eurooppaa. Hakemuksen pääkoordinaattori on Leipzigin yliopisto. Jos hakemus hyväksytään, saamme kolmen vuoden rahoituksen (2024-2027), jonka avulla voimme palkata tohtoriopiskelijan, joka keskittyy tutkimuksessaan Opiskelijan Kompassi -toimintaan.
Yhteistyö Tampereen yliopiston kanssa (2021-2023)
Tampereen yliopisto on pilotoinut Opiskelijan Kompassi -ohjelmaa toukokuusta 2021 alkaen. Jatkamme yhteistyötä uudella tutkimuksella, joka toteutetaan vuosina 2023-2024. Tulevassa tutkimuksessa tarkastelemme ohjelmaa yksilö- ja ryhmätilanteissa. Lisätietoa
Yhteistyö Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan kanssa (2019)
Seuraavan tutkimuksen alustavat tulokset esiteltiin 9th World Conference of Cognitive-Behavioral Therapies -tapahtumassa heinäkuussa 2019. Tutkimus sai konferenssin tieteellisen komitean palkinnon (Best Poster Award).
Räsänen, P., Nyrhinen, R., Tolvanen, A., Lappalainen, R.(2019). What kind of online coach support is helpful in reducing psychological distress in a blended Acceptance and Commitment therapy intervention? Results from an RCT study for university students that employed Artificial Intelligence (A.I.) text analysis. World Conference of Cognitive Behavioral Therapies, Berlin 2019. Poster presentation.
Abstract:
There is limited research examining the active components that may contribute to the effectiveness of Internet interventions. One substantial component in guided interventions is the feedback given to the clients. Little is known as to what kind of feedback would be effective and useful in treatment outcomes. The present study explored the role of providing online written feedback from coaches on clients’ outcomes. ACT trained psychology students offered support as coaches (N=48; 87,5% female, M=26 years) to university students (N = 123; 83,7% female, M=25 years), who were randomly assigned to two groups that both received three face-to-face sessions and an online 5-module ACT-based program. Group A (iACTA, N=62) received personalized, individually-tailored written feedback and group B (iACTB, N=61) received semi-structured written feedback with minimal personalization options. Participants’ texts from the program’s weekly homework assignments as well as coaches' feedback were analyzed with artificial intelligence (AI) tools. Participants in both groups had significant gains in psychological well-being, psychological flexibility and mindfulness skills. Perceived stress and symptoms of depression were significantly reduced. The length of the coach's feedback did not have an effect on treatment outcomes. In both groups, feedback that was rich, diverse, targeting the participant’s reflections was associated with a significant reduction of stress and depression. The difference was larger for the semi-structured group (iACTB) for stress outcomes. The implications and limitations of the findings, as well as recommendations for future research, are discussed.
Yhteistyö Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) kanssa ( 2017 ja EduFutura, 2019-2021)
Jyväskylän huippuosaamiskeskus EduFutura on oppimisen, tutkimuksen ja kehittämisen osaamiskeskittymä, jossa kehitetään yhdessä tulevaisuuden oppimisratkaisuja. EduFuturan jäseniä ovat Jyväskylän yliopisto ja JAMK ammattikorkeakoulu.
Olemme tehneet yhteistyötä JAMKin henkilökunnan kanssa tarjotaksemme ohjelmamme suomenkielisen version myös heidän opiskelijoilleen. Olemme toteuttaneet pilottitutkimuksen aiemmin ja 2019-2021 jatkamme useammalla pilottitutkimuksella. Tavoitteena on luoda malli, jossa muutkin ammattilaiset kuin psykologit voivat hyötyä Opiskelijan Kompassi -ohjelmaa työvälineenään.
Yhteistyö Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kanssa (2018 ja 2021)
Vuonna 2018 teimme yhteistyötä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kanssa yhteisessä tutkimuksessa, jossa tutkittiin mindfulness-taitojen hyötyjä opiskelijoiden hyvinvointiin ja stressinhallintaan. Englanninkielinen yhteenveto tuloksista löytyy alta.
Comparison of face-to-face and online mindfulness interventions among healthcare professional students in Finland: A randomized controlled trial - Saara Repo, Marko Elovainio, Eeva Pyörälä, Marianne Holopainen, Panajiota Räsänen, Tiina Paunio
Background Previous studies have shown that both face-to-face and online mindfulness training reduces stress and enhances well-being in undergraduate students (Galante et al. 2018, Spijkerman et al. 2015). The evidence concerning the effectiveness of mindfulness interventions among medical students is mixed. The aim of this study was to test whether two types of mindfulness interventions, face-to-face training, and internet-based training could enhance the students’ well-being.
Summary of work A randomized controlled trial in undergraduate students was conducted at the University of Helsinki. We divided the voluntary students into three groups 1) control group (n=40), 2) face-to-face training group (n=40) and 3) internet-based training group (n=22). The potential well-being outcomes were measured three times, at the baseline, post-intervention and after a four months follow-up using the CORE-OM34 and its five domains (well-being, symptoms, functioning, risk, non-risk). The study protocol was registered in ClinicalTrials.gob. Summary of results We recruited 102 students (74 female, 26 male, and two other) from all the five study programmes of the faculty. In the baseline, 28 % of the participants experienced quite a lot or a lot of stress. Eight-week interventions were conducted in October and November in 2018. In the face-to-face group, 95 % and the internet-based group 81 % completed the course. Nearly all (97%) of the face-to-face group and the internet-based group (93%) would recommend the course for others. The longer-term effect will be examined by comparing the CORE-OM34 results after the intervention and in a follow up after four months (April 2019).
Discussion and Conclusions Participants were very committed to both interventions and experienced them useful. Our study-design contains not only immediate but also the follow-up outcomes of the intervention. Based on these results, the Faculty will decide whether the students will be offered mindfulness courses in the future and what type of training would be the most suitable.
Take-home Messages Stress levels among the students of healthcare professions are high. Our intervention study on the two types of mindfulness courses provides valuable information for those who are at the outset of developing stress management training for students.
- Lisätietoa tutkimuksesta:
1) Repo, S., Renkonen, R., & Paunio, T. (2020). Tietoisuustaidot auttavat stressinhallinnassa. Duodecim, 136 (7), 725-726. https://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo15485.pdf
2) https://blogs.helsinki.fi/tietoisuustaito/files/2018/08/Tutkimustiedote_tietoisuustaitoja_opiskelijoille_vs3_blogiin-tuleva.pdf