Tut­ki­mus, yh­teis­työ ja ke­hit­tä­mis­työ

Opiskelijan Kompassiin liittyvä tutkimus, kehittäminen ja yhteistyö

Ly­hyt esit­te­ly

Opis­ke­li­jan Kom­pas­si -oh­jel­man ke­hit­tä­mi­ses­tä (2011) läh­tien olem­me teh­neet jat­ku­vas­ti pe­rus­teel­lis­ta tut­ki­mus­ta oh­jel­mas­ta ja sen eri tu­ki­mal­leis­ta. Jy­väs­ky­län yli­opis­ton opis­ke­li­jat voi­vat käyt­tää oh­jel­maa 1) täy­sin it­se­näi­ses­ti, 2) yk­si­lö- tai ryh­mä­muo­tois­ta tu­kea tar­joa­van hy­vin­voin­ti­val­men­ta­jan kans­sa tai 3) te­hos­te­tun oh­jauk­sen psy­ko­lo­gim­me avul­la. Näis­sä laa­jas­ti tut­ki­tuis­sa mal­leis­sa kes­ki­ty­tään eri­tyi­ses­ti hy­vin­voin­ti­val­men­ta­jan an­ta­man tu­keen ja vä­hem­mäs­sä mää­rin it­se­näi­ses­ti suo­ri­tet­ta­vaan vaih­toeh­toon.

Hy­vin­voin­ti­val­men­ta­jan tu­ke­ma ver­sio on ol­lut erit­täin kiin­nos­ta­va tut­ki­mus­koh­de, kos­ka se on uu­den­lai­nen me­ne­tel­mä op­pi­laa­noh­jauk­sen ken­täl­lä niin Suo­mes­sa kuin maa­il­mal­la. Se on tu­ki­muo­to, joka on ke­hi­tet­ty kas­vavas­ta tar­pees­ta tar­jo­ta yli­opis­to-opis­ke­li­joil­le hel­pos­ti saa­ta­vil­la ole­vaa, pai­kal­lis­ta ja ma­ta­lan kyn­nyk­sen hen­ki­sen hy­vin­voin­nin tu­kea en­nal­taeh­käi­se­väl­lä pai­no­tuk­sel­la. Pe­rin­teis­ten neu­von­ta­tu­ki­muo­to­jen on ol­lut haas­ta­vaa tar­jo­ta te­ho­kas­ta tu­kea yhä kas­vaval­le mie­len­ter­vey­del­lis­tä tu­kea tar­vit­se­vien opis­ke­li­joi­den mää­räl­le mo­nis­ta eri syis­tä, jois­ta ylei­sim­piä ovat re­surs­sien ra­jal­li­suus ja hen­ki­lö­kun­nan ali­mi­toi­tus. Vaih­toeh­toi­sia tu­ki­muo­to­ja pe­rin­teis­ten tu­ki­muo­to­jen rin­nal­le on siis tar­vit­tu ki­peäs­ti. Tut­ki­mus­ryh­mäm­me on 10 vuo­den ai­ka­na ke­hit­tä­nyt ja tes­tan­nut eri­lai­sia tu­ki­muo­to­ja yh­dis­te­le­viä mal­le­ja, joi­hin kuu­luu ver­kos­sa tar­jot­ta­va hy­vin­voin­tioh­jel­ma, jo­hon liit­tyy kas­vok­kain tai etäyh­tey­del­lä (esim. vi­deo­pu­he­lu) tar­jot­tua tu­kea sekä Opis­ke­li­jan Kom­pas­sin suo­ja­tun alus­tan kaut­ta tar­jot­tua kir­jal­lis­ta pa­lau­tet­ta hen­ki­lö­koh­tai­sel­ta val­men­ta­jal­ta. Val­men­nus­ta tar­joa­vat mais­te­ri­vai­heen psy­ko­lo­gian opis­ke­li­jat, jot­ka on kou­lu­tet­tu hy­väk­sy­mis- ja omis­tau­tu­mis­te­ra­pi­aan, käyt­täy­ty­mi­sa­na­lyy­siin ja nii­den käy­tän­nön so­vel­ta­mi­seen opis­ke­li­joi­den neu­von­nas­sa. Hy­vin­voin­ti­val­men­ta­ji­na toi­mi­vat psy­ko­lo­gian opis­ke­li­jat saa­vat oh­jel­maan liit­ty­vää kou­lu­tus­ta ja oh­jaus­ta, jon­ka avul­la he voi­vat hank­kia am­ma­til­li­sia käy­tän­nön tai­to­ja sy­ven­tä­vien opin­to­jen­sa ai­ka­na, ke­hit­tää käy­tän­nön tie­toa ja ym­mär­rys­tä tu­ki­mal­leis­ta ja tar­jo­ta sa­mal­la kor­vaa­ma­ton­ta tu­kea yli­opis­to-opis­ke­li­joil­le. Tä­män mah­dol­li­suu­den tar­joa­mi­nen psy­ko­lo­gian opis­ke­li­joil­le on ai­nut­laa­tuis­ta ja hy­vin mie­le­käs­tä hei­dän am­ma­til­li­sen iden­ti­teet­tin­sä ke­hit­ty­mi­sen kan­nal­ta. Tä­hän men­nes­sä jo yli 1300 opis­ke­li­jaa on osal­lis­tu­nut val­men­ta­ja-avus­tei­siin oh­jel­miim­me ja yli 350 kou­lu­tet­tua val­men­ta­jaa on tar­jon­nut tu­kea. Li­säk­si yli 200 opis­ke­li­jaa on osal­lis­tu­nut englan­nin-, sak­san- ja ita­lian­kie­li­siin val­men­ta­jien tu­ke­miin oh­jel­miin.

Sa­tun­nais­tet­tu­jen kont­rol­loi­tu­jen tut­ki­mus­tem­me tu­lok­set oh­jel­man ja sen val­men­ta­ja­tu­ki­mal­lien vai­kut­ta­vuu­des­ta ovat ol­leet hy­vin lu­paa­via. Struk­tu­roi­tu verk­ko-oh­jel­ma yh­des­sä val­men­nuk­sel­li­sen tuen kans­sa (2-3 kas­vok­kain/etäyh­tey­del­lä ta­pah­tu­vaa vi­deo­pu­he­luis­tun­toa ja 3 ker­taa ver­kos­sa an­net­ta­vaa kir­jal­lis­ta pa­lau­tet­ta) on ol­lut te­ho­kas pa­ran­ta­maan opis­ke­li­joi­den emo­tio­naa­lis­ta, so­si­aa­lis­ta ja psy­ko­lo­gis­ta hy­vin­voin­tia, it­se­tun­toa, mind­ful­ness-tai­to­ja ja yleis­tä tyy­ty­väi­syyt­tä elä­mään. Osal­lis­tu­mi­nen on myös vä­hen­tä­nyt te­hok­kaas­ti koet­tua stres­siä, ma­sen­nus­ta ja ah­dis­tusoi­rei­ta. Olem­me myös teh­neet pi­lot­ti­tut­ki­muk­sia sak­san­kie­li­ses­tä ja ita­lia­lai­ses­ta ver­sios­tam­me ja saa­neet erit­täin lu­paa­via tu­lok­sia, ja jat­kam­me tut­ki­muk­sia edel­leen englan­nin­kie­li­sel­lä ver­siol­la.

Vai­kut­ta­vuus­tut­ki­mus­ten li­säk­si olem­me tut­ki­neet oh­jel­man mui­ta me­ka­nis­me­ja ja kom­po­nent­te­ja, jot­ka aut­ta­vat se­lit­tä­mään, mikä oh­jel­mas­sa on hyö­dyl­lis­tä ja mikä ei. Ala­puo­lel­la on luet­te­lo tä­hän men­nes­sä teh­dyis­tä tut­ki­muk­sis­ta.

Li­säk­si olem­me teh­neet yh­teis­työ­tä mui­den tie­de­kun­tien ja kor­kea­kou­lu­jen kans­sa, ja yh­teis­töi­den tar­koi­tuk­se­na on pyr­kiä le­vit­tä­mään oh­jel­maa yhä laa­jem­min. Esi­merk­kei­nä mai­nit­ta­koon yh­teis­työ Hel­sin­gin yli­opis­ton lää­ke­tie­teel­li­sen tie­de­kun­nan ja JAM­Kin am­mat­ti­kor­kea­kou­lun oh­jaus­tii­min kans­sa. Seu­raa­va ar­vo­kas yh­teis­työ on Tam­pe­reen yli­opis­ton kans­sa. 

Alta löy­dät luet­te­lon oh­jel­mas­ta teh­dyis­tä ajan­koh­tai­sis­ta tut­ki­muk­sis­ta ja yh­teis­työ­ku­viois­ta, jul­kai­suis­ta, pal­kin­nois­ta sekä oh­jel­mam­me esi­tyk­sis­tä kan­sain­vä­li­sis­sä tie­teel­li­sis­sä kon­fe­rens­seis­sa.

Opis­ke­li­jan Kom­pas­sin ny­kyi­nen yh­teis­työ, tut­ki­mus ja ke­hi­tys­työ

EU:n Ho­ri­sont­ti Eu­roop­pa -oh­jel­man MSCA Doc­to­ral Networks –haku: EU Call “Ma­rie Skło­dows­ka-Cu­rie Ac­tions (MSCA): De­ve­lo­ping ta­lents, ad­vancing re­search” (2023-2027)

Pää­ai­he/työ­ni­mi: "Un­ders­tan­ding e-men­tal health over the li­fes­pan and ac­ross vul­ne­rable groups”

Olem­me kump­pa­nei­ta täs­sä MSCA-tut­ki­ja­kou­lu­tus­hank­kees­sa yh­des­sä mui­den yli­opis­to­jen kans­sa eri puo­lil­ta Eu­roop­paa. Ha­ke­muk­sen pää­koor­di­naat­to­ri on Leipzi­gin yli­opis­to. Jos ha­ke­mus hy­väk­sy­tään, saam­me kol­men vuo­den ra­hoi­tuk­sen (2024-2027), jon­ka avul­la voim­me pal­ka­ta toh­to­rio­pis­ke­li­jan, joka kes­kit­tyy tut­ki­muk­ses­saan Opis­ke­li­jan Kom­pas­si -toi­min­taan. 

 

Yh­teis­työ Tam­pe­reen yli­opis­ton kans­sa (2021-2023)

Tam­pe­reen yli­opis­to on pi­lo­toi­nut Opis­ke­li­jan Kom­pas­si -oh­jel­maa tou­ko­kuus­ta 2021 al­kaen. Jat­kam­me yh­teis­työ­tä uu­del­la tut­ki­muk­sel­la, joka to­teu­te­taan vuo­si­na 2023-2024. Tu­le­vas­sa tut­ki­muk­ses­sa tar­kas­te­lem­me oh­jel­maa yk­si­lö- ja ryh­mä­ti­lan­teis­sa. Li­sä­tie­toa

Leh­dis­tö­tie­do­te

 

Yh­teis­työ Jy­väs­ky­län yli­opis­ton in­for­maa­tio­tek­no­lo­gian tie­de­kun­nan kans­sa (2019)

 
Seu­raa­van tut­ki­muk­sen alus­ta­vat tu­lok­set esi­tel­tiin 9th World Con­fe­rence of Cog­ni­ti­ve-Be­ha­vio­ral The­ra­pies -ta­pah­tu­mas­sa hei­nä­kuus­sa 2019. Tut­ki­mus sai kon­fe­rens­sin tie­teel­li­sen ko­mi­tean pal­kin­non (Best Pos­ter Award).

Rä­sä­nen, P., Nyr­hi­nen, R., Tol­va­nen, A., Lap­pa­lai­nen, R.(2019). What kind of on­li­ne coach sup­port is help­ful in re­ducing psyc­ho­lo­gical di­stress in a blen­ded Accep­tance and Com­mit­ment the­ra­py in­ter­ven­tion? Re­sults from an RCT stu­dy for uni­ver­si­ty stu­dents that emplo­yed Ar­ti­ficial In­tel­li­gence (A.I.) text ana­ly­sis. World Con­fe­rence of Cog­ni­ti­ve Be­ha­vio­ral The­ra­pies, Ber­lin 2019. Pos­ter pre­sen­ta­tion.

Ab­stract:
The­re is li­mi­ted re­search exa­mi­ning the ac­ti­ve com­po­nents that may cont­ri­bu­te to the ef­fec­ti­ve­ness of In­ter­net in­ter­ven­tions. One subs­tan­tial com­po­nent in gui­ded in­ter­ven­tions is the feed­back gi­ven to the clients. Litt­le is known as to what kind of feed­back would be ef­fec­ti­ve and use­ful in treat­ment outco­mes. The pre­sent stu­dy explo­red the role of pro­vi­ding on­li­ne writ­ten feed­back from coac­hes on clients’ outco­mes. ACT trai­ned psyc­ho­lo­gy stu­dents of­fe­red sup­port as coac­hes (N=48; 87,5% fe­ma­le, M=26 years) to uni­ver­si­ty stu­dents (N = 123; 83,7% fe­ma­le, M=25 years), who were ran­dom­ly as­sig­ned to two groups that both recei­ved th­ree face-to-face ses­sions and an on­li­ne 5-mo­du­le ACT-ba­sed pro­gram. Group A (iAC­TA, N=62) recei­ved per­so­na­lized, in­di­vi­dual­ly-tai­lo­red writ­ten feed­back and group B (iACTB, N=61) recei­ved semi-struc­tu­red writ­ten feed­back with mi­ni­mal per­so­na­liza­tion op­tions. Par­tici­pants’ texts from the pro­gram’s weekly ho­mework as­sign­ments as well as coac­hes' feed­back were ana­lyzed with ar­ti­ficial in­tel­li­gence (AI) tools. Par­tici­pants in both groups had sig­ni­ficant gains in psyc­ho­lo­gical well-being, psyc­ho­lo­gical flexi­bi­li­ty and mind­ful­ness skills. Percei­ved stress and symp­toms of depres­sion were sig­ni­ficant­ly re­duced. The length of the coach's feed­back did not have an ef­fect on treat­ment outco­mes. In both groups, feed­back that was rich, di­ver­se, tar­ge­ting the par­tici­pant’s reflec­tions was as­socia­ted with a sig­ni­ficant re­duc­tion of stress and depres­sion. The dif­fe­rence was lar­ger for the semi-struc­tu­red group (iACTB) for stress outco­mes. The implica­tions and li­mi­ta­tions of the fin­dings, as well as recom­men­da­tions for fu­tu­re re­search, are discus­sed.

 

Yh­teis­työ Jy­väs­ky­län am­mat­ti­kor­kea­kou­lun (JAMK) kans­sa ( 2017 ja Edu­Fu­tu­ra, 2019-2021)  

Jy­väs­ky­län huip­puo­saa­mis­kes­kus Edu­Fu­tu­ra on op­pi­mi­sen, tut­ki­muk­sen ja ke­hit­tä­mi­sen osaa­mis­kes­kit­ty­mä, jos­sa ke­hi­te­tään yh­des­sä tu­le­vai­suu­den op­pi­mis­rat­kai­su­ja. Edu­Fu­tu­ran jä­se­niä ovat Jy­väs­ky­län yli­opis­to ja JAMK am­mat­ti­kor­kea­kou­lu.

Olem­me teh­neet yh­teis­työ­tä JAM­Kin hen­ki­lö­kun­nan kans­sa tar­jo­tak­sem­me oh­jel­mam­me suo­men­kie­li­sen ver­sion myös hei­dän opis­ke­li­joil­leen. Olem­me to­teut­ta­neet pi­lot­ti­tut­ki­muk­sen ai­em­min ja 2019-2021 jat­kam­me useam­mal­la pi­lot­ti­tut­ki­muk­sel­la. Ta­voit­tee­na on luo­da mal­li, jos­sa muut­kin am­mat­ti­lai­set kuin psy­ko­lo­git voi­vat hyö­tyä Opis­ke­li­jan Kom­pas­si -oh­jel­maa työ­vä­li­nee­nään.

 

Yh­teis­työ Hel­sin­gin yli­opis­ton lää­ke­tie­teel­li­sen tie­de­kun­nan kans­sa (2018 ja 2021)

Vuon­na 2018 teim­me yh­teis­työ­tä Hel­sin­gin yli­opis­ton lää­ke­tie­teel­li­sen tie­de­kun­nan kans­sa yh­tei­ses­sä tut­ki­muk­ses­sa, jos­sa tut­kit­tiin mind­ful­ness-tai­to­jen hyö­ty­jä opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tiin ja stres­sin­hal­lin­taan. Englan­nin­kie­li­nen yh­teen­ve­to tu­lok­sis­ta löy­tyy alta.

Com­pa­ri­son of face-to-face and on­li­ne mind­ful­ness in­ter­ven­tions among healthca­re pro­fes­sio­nal stu­dents in Fin­land: A ran­do­mized cont­rol­led trial - Saa­ra Repo, Mar­ko Elo­vai­nio, Eeva Pyö­rä­lä, Ma­rian­ne Ho­lo­pai­nen, Pa­na­jio­ta Rä­sä­nen, Tii­na Pau­nio

Background Pre­vious stu­dies have shown that both face-to-face and on­li­ne mind­ful­ness trai­ning re­duces stress and en­hances well-being in un­der­gra­dua­te stu­dents (Ga­lan­te et al. 2018, Spij­ker­man et al. 2015). The evi­dence concer­ning the ef­fec­ti­ve­ness of mind­ful­ness in­ter­ven­tions among me­dical stu­dents is mixed. The aim of this stu­dy was to test whet­her two ty­pes of mind­ful­ness in­ter­ven­tions, face-to-face trai­ning, and in­ter­net-ba­sed trai­ning could en­hance the stu­dents’ well-being.

Sum­ma­ry of work A ran­do­mized cont­rol­led trial in un­der­gra­dua­te stu­dents was con­duc­ted at the Uni­ver­si­ty of Hel­sin­ki. We di­vi­ded the vo­lun­ta­ry stu­dents into th­ree groups 1) cont­rol group (n=40), 2) face-to-face trai­ning group (n=40) and 3) in­ter­net-ba­sed trai­ning group (n=22). The po­ten­tial well-being outco­mes were mea­su­red th­ree ti­mes, at the ba­se­li­ne, post-in­ter­ven­tion and af­ter a four months fol­low-up using the CORE-OM34 and its five do­mains (well-being, symp­toms, func­tio­ning, risk, non-risk). The stu­dy pro­tocol was re­gis­te­red in Cli­nicalT­rials.gob. Sum­ma­ry of re­sults We rec­rui­ted 102 stu­dents (74 fe­ma­le, 26 male, and two ot­her) from all the five stu­dy pro­gram­mes of the facul­ty. In the ba­se­li­ne, 28 % of the par­tici­pants ex­pe­rienced qui­te a lot or a lot of stress. Eight-week in­ter­ven­tions were con­duc­ted in Oc­to­ber and No­vem­ber in 2018. In the face-to-face group, 95 % and the in­ter­net-ba­sed group 81 % comple­ted the cour­se. Near­ly all (97%) of the face-to-face group and the in­ter­net-ba­sed group (93%) would recom­mend the cour­se for ot­hers. The lon­ger-term ef­fect will be exa­mi­ned by com­pa­ring the CORE-OM34 re­sults af­ter the in­ter­ven­tion and in a fol­low up af­ter four months (April 2019).

Discus­sion and Conclusions Par­tici­pants were very com­mit­ted to both in­ter­ven­tions and ex­pe­rienced them use­ful. Our stu­dy-de­sign con­tains not only im­me­dia­te but also the fol­low-up outco­mes of the in­ter­ven­tion. Ba­sed on the­se re­sults, the Facul­ty will deci­de whet­her the stu­dents will be of­fe­red mind­ful­ness cour­ses in the fu­tu­re and what type of trai­ning would be the most sui­table.

Take-home Mes­sa­ges Stress le­vels among the stu­dents of healthca­re pro­fes­sions are high. Our in­ter­ven­tion stu­dy on the two ty­pes of mind­ful­ness cour­ses pro­vi­des va­luable in­for­ma­tion for tho­se who are at the out­set of de­ve­lo­ping stress ma­na­ge­ment trai­ning for stu­dents. 

 

Being kind to yourself