Tutkimus, yhteistyö ja kehittämistyö
Opiskelijan Kompassiin liittyvä tutkimus, kehittäminen ja yhteistyö
Tutkimus Opiskelijan Kompassin taustalla
Opiskelija Kompassi yhdistää palvelun ja tutkimuksen saumattomasti: vuodesta 2011 alkaen Jyväskylän yliopistossa kehitetty ohjelma on rakennettu rinnakkain systemaattisen tieteellisen arvioinnin kanssa. Tällä lähestymistavalla varmistamme, että opiskelijoille tarjottava tuki on aidosti tutkimusnäyttöön perustuvaa ja helposti saavutettavaa.
Ohjelman kehittäminen lähti liikkeelle yliopiston ja opiskelijoiden todetuista tarpeista, ja tutkimus on alusta alkaen integroitunut osaksi Opiskelijan Kompassi -toiminnan arkea. OK-toiminta on poikkeuksellinen esimerkki siitä, miten tutkimus ei jää projektin päättyessä hyllylle, vaan synnyttää pysyviä käytäntöjä: opimme jatkuvasti lisää, minkä pohjalta palvelua kehitetään ja laajennetaan.
Ohjelman kehittäminen lähti liikkeelle yliopiston ja opiskelijoiden todetuista tarpeista, ja tutkimus on alusta alkaen integroitunut osaksi Opiskelijan Kompassi -toiminnan arkea. OK-toiminta on poikkeuksellinen esimerkki siitä, miten tutkimus ei jää projektin päättyessä hyllylle, vaan synnyttää pysyviä käytäntöjä: opimme jatkuvasti lisää, minkä pohjalta palvelua kehitetään ja laajennetaan.
Tähän mennessä yli 1300 opiskelijaa on osallistunut hyvinvointivalmentaja tuettuun versioon, jossa perehdytetyt psykologian opiskelijat – yli 350 hyvinvointivalmentajaa – tarjoavat matalan kynnyksen tukea. Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (ACT; HOT) ja käyttäytymisanalyysiin perehdytetyt hyvinvointivalmentajat auttavat opiskelijoita käsittelemään stressiä ja kehittämään mielen hyvinvoinnin taitojaan, samalla kun he itse kartuttavat arvokasta kokemusta.
Opiskelija Kompassia voi käyttää itsenäisesti tai valita tuetumman mallin: yksilö- ja ryhmävalmennusta hyvinvointivalmentajilta (digitaalisten moduulien, henkilökohtaisen palautteen, lähitapaamisten ja reflektiotehtävien yhdistelmää), tai intensiivisempää asiantuntijaohjausta. Ohjelma on avoin niin suomalaisille kuin kansainvälisillekin Jyväskylän yliopiston opiskelijoille. OK:n tutkimus on keskittynyt pääasiassa itseohjattuihin ohjelmiin ja hyvinvointivalmentajien tukemiin ohjelmiin.
Jo käynnistysvaiheessa tartuimme vaativimpaan tutkimusasetelmaan: satunnaistettuihin kontrolloituihin interventiotutkimuksiin. Vaikka ne ovat sekä resurssi- että aikavaativia, ne tuottavat korkeatasoista näyttöä Opiskelija Kompassin vaikuttavuudesta. Näiden luotettavien tulosten pohjalta palvelua voidaan systemaattisesti kehittää, skaalata ja viedä tulevaisuudessa yhä useamman opiskelijan ulottuville.
Opiskelija Kompassia voi käyttää itsenäisesti tai valita tuetumman mallin: yksilö- ja ryhmävalmennusta hyvinvointivalmentajilta (digitaalisten moduulien, henkilökohtaisen palautteen, lähitapaamisten ja reflektiotehtävien yhdistelmää), tai intensiivisempää asiantuntijaohjausta. Ohjelma on avoin niin suomalaisille kuin kansainvälisillekin Jyväskylän yliopiston opiskelijoille. OK:n tutkimus on keskittynyt pääasiassa itseohjattuihin ohjelmiin ja hyvinvointivalmentajien tukemiin ohjelmiin.
Jo käynnistysvaiheessa tartuimme vaativimpaan tutkimusasetelmaan: satunnaistettuihin kontrolloituihin interventiotutkimuksiin. Vaikka ne ovat sekä resurssi- että aikavaativia, ne tuottavat korkeatasoista näyttöä Opiskelija Kompassin vaikuttavuudesta. Näiden luotettavien tulosten pohjalta palvelua voidaan systemaattisesti kehittää, skaalata ja viedä tulevaisuudessa yhä useamman opiskelijan ulottuville.
Tutkimuksien teemat ja tulokset
Satunnaistetuissa kontrolloiduissa tutkimuksissa, Opiskelijan Kompassiin osallistuminen on parantanut merkittävästi emotionaalista, sosiaalista ja psykologista hyvinvointia, itsensä hyväksymistä, mindfulness-taitoja sekä elämän tyytyväisyyttä – ja samalla vähentänyt stressiä, masennus- ja ahdistusoireita.
OK:ssa on tutkittu myös, miten osallistujien psykologinen joustavuus kytkeytyy stressiin, opiskelu-uupumukseen, yksinäisyyden kokemuksiin, onnellisuuteen ja tietoisuustaitoihin. Lisäksi selvitämme tulosten vaikuttavia mekanismeja: millainen palaute auttaa eniten, kuinka paljon personointia tarvitaan, ja miten hyvinvointivalmentajan tuki edistää etenemistä. Tutkimuksissa on hyödynnetty tekoälyavusteista teksti-analytiikkaa näiden ulottuvuuksien syvällisessä tarkastelussa.
OK:n tutkimuksessa on arvioitu myös tukimuotojen vaikuttavuutta (esim. valmentajan rooli, palautteen merkitys) ja ohjelman käyttöä eri tukitasoilla sekä osallistujien tyytyväisyyttä tarjottuihin interventioiden osa-alueisiin, mukaan lukien hyvinvointivalmentajatuen hyödyt ja ohjauksen laatu.
Horisontin laajeneminen
Opiskelija Kompassia on pilotoitu Saksassa, Italiassa ja englanninkielisissä ympäristöissä, ja ensitulokset ovat lupaavia. Toiminta laajenee jatkuvasti kansallisten ja kansainvälisten kumppanuuksien kautta, mukana ovat olleet muun muassa Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto, JAMK ammattikorkeakoulu ja Leipzigin yliopisto.
Yhteistyössä Annie Advisorin kanssa kehitämme tekoälypohjaista chatbot-prototyyppiä, joka rakentuu Opiskelija Kompassin ydinmateriaalin varaan. Tämä integraatio tähtää ajantasaiseen ja henkilökohtaiseen hyvinvointitukeen, jotta ohjelman hyödyt olisivat entistä laajemmin opiskelijoiden saatavilla.
Yhteistyössä Annie Advisorin kanssa kehitämme tekoälypohjaista chatbot-prototyyppiä, joka rakentuu Opiskelija Kompassin ydinmateriaalin varaan. Tämä integraatio tähtää ajantasaiseen ja henkilökohtaiseen hyvinvointitukeen, jotta ohjelman hyödyt olisivat entistä laajemmin opiskelijoiden saatavilla.
Alta löydät listan käynnissä olevista ja päättyneistä yhteistyöhankkeista. Seuraavissa osioissa ’Julkaisut’ ja ’Konferenssiesitykset’ on päivitetyt luettelot kaikista Opiskelija Kompassiin perustuvista julkaisuista ja konferenssiesityksistä.
Opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin tukeminen skaalautuvilla tekoälyratkaisuilla (2024–käynnissä)
Yliopisto-opiskelijoiden stressitaso on jatkuvasti kasvussa, mutta nopean tuen saatavuus on edelleen rajallista. Vastaamaan tähän haasteeseen kehitämme yhteistyössä Annie Advisor -startupin kanssa uutta tekoälypohjaista chatbot-prototyyppiä. Annie Advisor on suomalainen yritys, joka erikoistuu skaalautuviin chatbot-ratkaisuihin koulutusalalla.
Chatbot on suunniteltu tarjoamaan opiskelijoille turvallinen, helposti lähestyttävä ja käyttäjäystävällinen tapa vahvistaa stressinhallinnan taitoja. Se pohjautuu näyttöön perustuvaan Opiskelija Kompassi-ohjelmaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) periaatteisiin, ja mahdollistaa henkilökohtaisen, matalan kynnyksen tuen interaktiivisen keskusteluohjauksen kautta.
Chatbot on suunniteltu tarjoamaan opiskelijoille turvallinen, helposti lähestyttävä ja käyttäjäystävällinen tapa vahvistaa stressinhallinnan taitoja. Se pohjautuu näyttöön perustuvaan Opiskelija Kompassi-ohjelmaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) periaatteisiin, ja mahdollistaa henkilökohtaisen, matalan kynnyksen tuen interaktiivisen keskusteluohjauksen kautta.
Annie Advisorin teknologiaa hyödynnetään jo laajasti erilaisissa oppimisympäristöissä, joten se soveltuu erinomaisesti tukemaan suuria opiskelijamääriä. Psykologisen asiantuntemuksen ja huipputason tekoälyn yhdistävä hanke edistää opiskelijoiden akateemista menestystä ja mielen hyvinvointia – ajasta ja paikasta riippumatta. Projekti on saanut rahoituksensa arvostetusta Tools Competition -kilpailusta, joka tukee uraauurtavia koulutusteknologian innovaatioita. Annie Advisor on ensimmäinen suomalainen startup, joka on voittanut tämän kansainvälisen rahoituksen, mikä korostaa ratkaisun potentiaalia ja globaalia merkitystä.
EU:n Horisontti Eurooppa -ohjelman MSCA Doctoral Networks –haku: EU Call “Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA): Developing talents, advancing research” (2023–2027)
Olimme mukana Marie Skłodowska-Curie -hankkeessa (MSCA): Developing Talents, Advancing Research, joka on EU:n Horisontti Eurooppa -ohjelman alainen tohtorikoulutushanke (2023–2027). Hankkeen painopistealueena on e-mielenterveyden ymmärtäminen elämänkaaren eri vaiheissa ja eri haavoittuvissa ryhmissä. Konsortiossamme oli mukana yliopistoja eri puolilta Eurooppaa, ja Leipzigin yliopisto toimi hakemuksen pääkoordinaattorina. Rahoitushakemukseen sisältyi kolmen vuoden (2024–2027) tuki tohtoritutkijan palkkaamiseen, jonka työ keskittyy nimenomaan OK-ohjelman tutkimukseen.
Yhteistyö Tampereen yliopiston kanssa (2021–käynnissä)
Tampereen yliopisto on pilotoinut Opiskelija Kompassi-ohjelmaa toukokuusta 2021 lähtien (2023–2027) ja hallinnoi ohjelman lisenssioikeuksia omien opiskelijoidensa käyttöön. He ovat kehittäneet itsenäisiä tukimalleja, jotka on räätälöity heidän toimintaympäristöönsä ja opiskelijoiden tarpeisiin.
Ohjelman toteuttamisen lisäksi Tampereen yliopisto on tehnyt omaa tutkimusta, josta on saatu erittäin lupaavia tuloksia opiskelijoiden hyvinvoinnin ja ohjelman vaikuttavuuden osalta. Asiaan liittyvät tutkimukset ja tulokset löytyvät Julkaisut-osiosta.
Lehdistötiedote: Tampereen ja Jyväskylän yliopistot yhteistyössä parantamassa opiskelijoiden mielenterveyttä (https://www.tuni.fi/en/news/tampere-and-jyvaskyla-universities-cooperate-improve-students-mental-health)
Ohjelman toteuttamisen lisäksi Tampereen yliopisto on tehnyt omaa tutkimusta, josta on saatu erittäin lupaavia tuloksia opiskelijoiden hyvinvoinnin ja ohjelman vaikuttavuuden osalta. Asiaan liittyvät tutkimukset ja tulokset löytyvät Julkaisut-osiosta.
Lehdistötiedote: Tampereen ja Jyväskylän yliopistot yhteistyössä parantamassa opiskelijoiden mielenterveyttä (https://www.tuni.fi/en/news/tampere-and-jyvaskyla-universities-cooperate-improve-students-mental-health)
Yhteistyö JAMK Ammattikorkeakoulun kanssa (2017 & EduFutura, 2019–2021)
EduFutura Jyväskylä on oppimisen, tutkimuksen ja kehityksen huippukeskus, joka kokoaa yhteen eri organisaatioita luomaan tulevaisuussuuntautuneita koulutusratkaisuja. Jäseninä ovat muun muassa Jyväskylän yliopisto ja JAMK Ammattikorkeakoulu. Olemme tehneet yhteistyötä JAMK:n henkilöstön kanssa tarjotaksemme OK-ohjelman suomenkielisen version heidän opiskelijoilleen. Alkuvaiheen pilotti toteutettiin aiemmin, ja vuosina 2019–2021 tehtiin useita jatkopilotteja. Tavoitteena on luoda malli, jossa psykologien lisäksi myös esimerkiksi opintoneuvojat ja opettajat voivat hyödyntää Opiskelijakompassia osana ohjaustyökalujaan. Lisätietoa tutkimuksista löytyy Julkaisut-osiosta.
Yhteistyö Jyväskylän yliopiston tietotekniikan tiedekunnan kanssa (2019)
Tämän tutkimuksen alustavat tulokset esiteltiin heinäkuussa 2019 9th World Conference of Cognitive and Behavioral Therapies -konferenssissa. Tutkimus palkittiin konferenssin tieteellisen komitean Best Poster Award -palkinnolla.
Räsänen, P., Nyrhinen, R., Tolvanen, A., Lappalainen, R. (2019). What kind of online coach support is helpful in reducing psychological distress in a blended Acceptance and Commitment therapy intervention? Results from an RCT study for university students that employed Artificial Intelligence (A.I.) text analysis. World Conference of Cognitive Behavioral Therapies, Berlin 2019. Poster-esitys.
Abstract: There is limited research examining the active components that may contribute to the effectiveness of Internet interventions. One substantial component in guided interventions is the feedback given to the clients. Little is known as to what kind of feedback would be effective and useful in treatment outcomes. The present study explored the role of providing online written feedback from coaches on clients’ outcomes. ACT trained psychology students offered support as coaches (N=48; 87,5% female, M=26 years) to university students (N = 123; 83,7% female, M=25 years), who were randomly assigned to two groups that both received three face-to-face sessions and an online 5-module ACT-based program. Group A (iACTA, N=62) received personalized, individually-tailored written feedback and group B (iACTB, N=61) received semi-structured written feedback with minimal personalization options. Participants’ texts from the program’s weekly homework assignments as well as coaches' feedback were analyzed with artificial intelligence (AI) tools. Participants in both groups had significant gains in psychological well-being, psychological flexibility and mindfulness skills. Perceived stress and symptoms of depression were significantly reduced. The length of the coach's feedback did not have an effect on treatment outcomes. In both groups, feedback that was rich, diverse, targeting the participant’s reflections was associated with a significant reduction of stress and depression. The difference was larger for the semi-structured group (iACTB) for stress outcomes. The implications and limitations of the findings, as well as recommendations for future research, are discussed.
Abstract: There is limited research examining the active components that may contribute to the effectiveness of Internet interventions. One substantial component in guided interventions is the feedback given to the clients. Little is known as to what kind of feedback would be effective and useful in treatment outcomes. The present study explored the role of providing online written feedback from coaches on clients’ outcomes. ACT trained psychology students offered support as coaches (N=48; 87,5% female, M=26 years) to university students (N = 123; 83,7% female, M=25 years), who were randomly assigned to two groups that both received three face-to-face sessions and an online 5-module ACT-based program. Group A (iACTA, N=62) received personalized, individually-tailored written feedback and group B (iACTB, N=61) received semi-structured written feedback with minimal personalization options. Participants’ texts from the program’s weekly homework assignments as well as coaches' feedback were analyzed with artificial intelligence (AI) tools. Participants in both groups had significant gains in psychological well-being, psychological flexibility and mindfulness skills. Perceived stress and symptoms of depression were significantly reduced. The length of the coach's feedback did not have an effect on treatment outcomes. In both groups, feedback that was rich, diverse, targeting the participant’s reflections was associated with a significant reduction of stress and depression. The difference was larger for the semi-structured group (iACTB) for stress outcomes. The implications and limitations of the findings, as well as recommendations for future research, are discussed.
Yhteistyö Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kanssa (2018 ja 2021)
Vuonna 2018 teimme yhteistyötä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kanssa yhteisessä tutkimuksessa, jossa tutkittiin mindfulness-taitojen hyötyjä opiskelijoiden hyvinvointiin ja stressinhallintaan.
Comparison of face-to-face and online mindfulness interventions among healthcare professional students in Finland: A randomized controlled trial (https://amee.org/getattachment/Conferences/AMEE-2019/AMEE-2019-APP-Data-PDFs/8M-Short-Communications-Student-Wellbeing.pdf) – Saara Repo, Marko Elovainio, Eeva Pyörälä, Marianne Holopainen, Panajiota Räsänen, Tiina Paunio
Comparison of face-to-face and online mindfulness interventions among healthcare professional students in Finland: A randomized controlled trial (https://amee.org/getattachment/Conferences/AMEE-2019/AMEE-2019-APP-Data-PDFs/8M-Short-Communications-Student-Wellbeing.pdf) – Saara Repo, Marko Elovainio, Eeva Pyörälä, Marianne Holopainen, Panajiota Räsänen, Tiina Paunio
Vuoden 2018 kahdeksanviikkoinen satunnaistettu kontrolloitu koe toteutettiin Helsingin yliopistossa 102 vapaaehtoisella (74 naista, 26 miestä, 2 muunsukupuolista). Ryhmät jaettiin: kontrolliryhmä, lähi-mindfulness-ryhmä ja internet-pohjainen mindfulness-ryhmä. Interventioiden jälkeen ja neljän kuukauden seurantajakson jälkeen mitattiin hyvinvoinnin, oireiden, toimintakyvyn ja riskien muutoksia CORE-OM34-mittarilla. Tutkimus osoitti sekä lähi- että verkkomuotoisten mindfulness-kurssien olevan hyvin sitouttavia ja hyödyllisiä opiskelijoille, mikä tarjoaa arvokasta tietoa stressinhallintakoulutuksen kehittämiseen terveysalan opiskelijoille.
Repo, S., Renkönen, R. & Paunio, T. (2020). Tietoisuustaidot auttavat stressinhallinnassa. Duodecim 136(7):725–726.
Tutkimustiedote tietoisuustaitojen hyödyistä opiskelijoille (https://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo15485.pdf)
Blogikirjoitus tutkimuksesta (https://blogs.helsinki.fi/tietoisuustaito/files/2018/08/Tutkimustiedote_tietoisuustaitoja_opiskelijoille_vs3_blogiin-tuleva.pdf)
Repo, S., Renkönen, R. & Paunio, T. (2020). Tietoisuustaidot auttavat stressinhallinnassa. Duodecim 136(7):725–726.
Tutkimustiedote tietoisuustaitojen hyödyistä opiskelijoille (https://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo15485.pdf)
Blogikirjoitus tutkimuksesta (https://blogs.helsinki.fi/tietoisuustaito/files/2018/08/Tutkimustiedote_tietoisuustaitoja_opiskelijoille_vs3_blogiin-tuleva.pdf)